Porady dla początkujących / Ashtanga

9

Jeśli możesz przed pierwszymi zajęciami przyjdź 10 minut wcześniej – chwilę porozmawiamy o Tobie i Twojej dotychczasowej praktyce

9

Ćwiczymy na boso na matach. Studio jest wyposażone w maty i inne pomoce do jogi (paski, klocki, pianki, koce, wałki)

9

Ubierz się tak jak lubisz, najlepiej wygodnie i swobodnie, najlepiej w strój sportowy (legginsy, krótkie spodenki, koszulka). Miej też przy sobie skarpetki i bluzę – przydadzą się podczas relaksacji

9

Pamiętaj, że na jodze zyskujesz przede wszystkim czas – jest to czas dla Ciebie, więc poświęć go na wsłuchanie się w siebie, obserwowanie swojego ciała i umysłu. Staraj się przychodzić punktualnie – szanuj swój czas i komfort innych. Pamiętaj też, że każde zajęcia tworzą pewną całość – zatem staraj się nie wychodzić z zajęć przed ich zakończeniem jeśli nie ma takiej konieczności

9

Przed wejściem na salę wycisz lub wyłącz telefon, by nie rozpraszał Ciebie i innych podczas praktyki

9

Staraj się nie jeść bezpośrednio przed zajęciami. Zalecane jest by między praktyką jogi a ostatnim dużym posiłkiem odczekać co najmniej 3 godziny, ale oczywiście jeśli jest to niemożliwe staraj się nie jeść obficie przynajmniej 1,5 h przed rozpoczęciem zajęć

9

Jeśli masz menstruację, czy problemy zdrowotne (kontuzje, urazy, czy gorsze samopoczucie) poinformuj mnie o tym przed rozpoczęciem praktyki. Dostosujemy praktykę odpowiednio dla Twojego aktualnego stanu

9

Ćwicz zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami. Joga to nie zawody 😉 Nie porównuj się z innymi uczestnikami zajęć. Skup się na sobie – przeznacz ten czas na swój rozwój i obserwację. Efekty przyjdą z czasem 😉 

9

Podczas zajęć oddychaj przez nos, zarówno wdech, jak i wydech

9

Jeśli poczujesz jakikolwiek dyskomfort podczas ćwiczenia – zawsze możesz odpocząć i wyjść z pozycji. Nie praktykuj na siłę.

9

Zabierz z sobą uśmiech, a jeśli w danym dniu go brakuje – postaramy się wspólnie go przywrócić lub po prostu wspólnie się posmucimy 😉

9

Ashtanga Joga według tradycyjnej metody z Mysore to zindywidualizowana praktyka przeznaczona dla każdego, kto chce poprawić jakość swojego życia, kondycję i stan zdrowia. Jest to pełna lekkości i swobody odmiana jogi, skupionej na oddechu, przynosząca głębokie rezultaty.

9

Sekwencje asan ułożone są w stałej kolejności. Ruch połączony z rytmicznym oddechem zwycięzcy „ujjayi”, skutecznie oczyszcza i uzdrawiaja ciało, czyniąc je lekkim i pełnym witalności.

9

Metodą używaną w Ashtanga jodze jest Vinyasa Krama – czyli konsekwente i logiczne ułożenie pozycji, dzięki któremu uzyskujesz głęboki efekt koncentracji oraz pogłębiasz stopniowo trudność wykonywanych asan.

9

W Ashtanga Jodze, celem nie jest jest efekt zewnętrzny w postaci trudności, czy perfekcji wykonywanych asan. Właściwym celem praktyki jogi jest uważna praca na poziomie wewnętrznej świadomości.

9

Ashtanga Joga jest metodą całościową opartą na uważnej i jednoczesnej praktyce trzech elementów: oddechu, asan i drishti (Tristhana)

9

Oddech – Ujjayi – oddech zwycięzcy, daje siłę, by pokonywać trudności na macie i na co dzień. Przy pomocy Bandh (mięśni głębokich miednicy i brzucha) wykorzystujemy siłę oddechu tak, by wdcech przynosił potrzebną energię, a wydech oczyszczał organizm. Dzięki prawidłowemu oddechowi ciało staje się coraz bardziej świadome, łatwiej się rozluźnia. Oddech w trakcie praktyki asan powinien być głęboki i swobodny z naturalnym dźwiękiem „ha” powstającym w dole gardła przy zamkniętych ustach i rozluźnionej szczęce.

9

Asany – pozycje jogi, odblokowują, wzmacniają i rozluźniają ciało Każda asana jest inna i ma inne działanie, po połączeniu asan w specjalnie ułożone sekwencje z prawidłowym oddechem, stają się kompleksowym narzędziem.

9

Drishti – punkt skupienia wzroku. Gdy umysł jest nieuważny i rozproszony, wtedy wzrok porusza się. Twórcy jogi odkryli, że gdy unieruchomimy wzrok, zyskujemy wewnętrzny wgląd, co pozwala praktykującemu zaobserwować i pokierować biegiem myśli. Praktyka Asan plus kontrolowany oddech (Pranayama) daje nam właściwą praktykę Ashtanga Jogi, czyli praktykę wewnętrznej uważności – Pratyahara, praktykę koncentracji – Dharana, praktykę medytacji – Dhyana oraz praktykę powściągnięcia ‚JA’ – Samadhi. Ashtanha joga oznacza 8 elementów jogi, podstawą jej są Jamy i Nijamy – swoisty kodeks moralny i społeczny każdego jogina.

9

Na lekcji Ashtanga jogi zostaniesz właściwie pokierowany przez nauczyciela oraz otrzymasz właściwe dla Twojej praktyki wskazówki.